Co má umět prvňáček než půjde do školy? část1.

 

Už jen dva měsíce a pro mnohé předškoláky začne nová etapa, změní se jim svět. Většina se již nemůže dočkat na svou aktovku, na nové kamarády, na novou paní učitelku a vůbec na to, že se stanou žáky a budou chodit do školy.

 

Mnozí rodiče neočekávají až tak velkou změnu, opak je ale pravdou.

 

Změna to je a velká.

 

♣ Ať už v organizaci celého dne, ve změně návyků, povinností. Je to změna i v oblasti psychické, kdy rodič se přizpůsobuje novému režimu a „postavení“ dítěte.

 

♣ Velmi důležitá je trpělivost, podpora, otevřená komunikace, empatie, klid a umění naslouchat a přijímat i neverbální signály dítěte.

 

Aby dítě zvládalo školní docházku, mělo by zvládat určité dovednosti, které určují jeho školní zralost.

 

Stále dokola se píše a mluví o školní zralosti, ale co to vlastně je?

Čím se vyznačuje, jak se určuje?

Pokusím se krátce vysvětlit oč se jedná. Přesné vysvětlení včetně podpůrných aktivit a cvičení jsem popsala v tomto e-booku .

 

ŠKOLNÍ ZRALOST – co přesně znamená?

 

♠  Jedná se o takovou úroveň rozvoje dítěte, aby bylo schopné začít řádnou školní docházku se všemi školními povinnostmi.

 

♠  Jsou to mentální, fyzické a společensko-emocionální  dovednosti, které garantují úspěšný start prvňáčka.

 

♠  Úroveň vývoje těchto tři aspektů se bohužel často liší a nevyvíjí se harmonicky.

 

 

Než dítě začne chodit do školy, měli by si být rodiče jistí, že je dítě připravené na školní docházku.

 

 

Dítě již předtím navštěvovalo mateřskou školu, která určitě informovala o dovednostech Vašeho dítěte. Pokud to bylo nutné, dostali jste doporučení pro návštěvu logopedie nebo pedagogicko – psychologické poradny.

 

Jaké dovednosti se od prvňáčka očekávají v OBLASTI MENTÁLNÍ?

 

Dítě se orientuje ve všech základních pojmech.

  • zná své jméno a příjmení, bydliště
  • zná svou nejbližší rodinu
  • zná běžné názvy zvířat, rostlin, stromů, pokrmů
  • pozná základní geometrické tvary, barvy
  • pojmenuje roční období podle počasí (např.je teplo, proto je léto….)
  • orientuje se v čase (zítra, dnes, pozítří) a v prostoru (před, mezi, za)
  • dodržuje pravidla – respektuje zákazy a příkazy
  • dítě má početní představivost.

  • umí vyjmenovat číselnou řadu do 10
  • ukáže počet na prstech do 5 a má představu o konkrétním množství
  • dokáže říct, kde je víc a kde je méně
  • dítě ovládá svou řeč.
  • samostatně vypráví pohádku nebo nějaký zážitek
  • dovede komunikovat s jinou osobou a rozhovoru na dané téma, o svých pocitech, myšlenkách, představách

michael-mateo

  • odpovídá na otázky
  • vyjadřuje se srozumitelně
  • dítě zazpívá písničku.

 

Další oblastí je OBLAST FYZICKÁ. O ní si přečtěte v dalším dílu na téma školní zralosti a určitých dovedností prvňáčka.

 

Pokud dítě nemá rozvinutou konkrétní dovednost, má ještě nějaké nedostatky, nevadí, ještě je čas podpořit jeho citlivá místa pomocí her, aktivit a rad, které najdete ZDE

1 názor na “Co má umět prvňáček než půjde do školy? část1.”

  1. Pingback: Co má umět prvňáček než půjde do školy? část 2. - instantnistesti.cz

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

© 2021 Instantnistesti.cz