Pro rodiče příštích prvňáčků

Milí rodiče příštích prvňáčků,

 

již za tři měsíce Vaše dítě začne chodit do školy. Čeká jej nová cesta, zcela jiné povinnosti, změní se jim dosavadní život. Je to velká změna, na kterou se musí připravit jak dítě, tak rodiče.

 

Dítě již nebude mít možnost výběru  jako ve školce – zda jít nebo nejít do školky a zůstat doma. Do školy je třeba chodit každý den. Je třeba vstát, dostavit se v určitou hodinu, učit se ve 45 minutových blocích s 10 minutovou přestávkou. Odpoledne udělat úkoly a připravit se na další den do školy. Dítě si musí zvyknout na nový režim.

 

Máte velký úkol – být důslední a přizpůsobit svůj rozvrh dne dítěti.

 

Pro dítě je to cesta velkých emocionálních výkyvů. Z jedné strany se hodně těší na školu, paní učitelku, nové kamarády a zážitky. Z druhé strany s blížícím se začátkem školního roku bude trochu nervózní, protože jej čeká něco nového, co si nemůže samo představit. Je to stejný pocit, jako byste šli poprvé do nové práce.

 

Vaším úkolem je podporovat dítě, být mu nablízku, mluvit s ním o jeho pocitech, emocích. Vyprávějte o svých školních zážitcích, ale vše s pozitivním nádechem. Mluvte s dítětem o tom, co se nového naučí a co nového pozná.

Nejste si jistí, zda je Vaše dítě připravené na školu?

 

Nápovědu najdete v tomto CHECKLISTU PŘIPRAVENÉHO PRVŇÁČKA

 

To, že dítě umí číst, počítat nebo psát nemusí znamenat, že dosáhlo školní připravenosti.

 

Co vlastně školní připravenost a zralost znamená?

 

Jedná se o takovou úroveň vývoje dítěte, která mu umožní vypořádat se se změnou prostředí a plnění nových  požadavků, které jsou na ně kladeny v počáteční fázi školního vyučování.

Jedná se o připravenost fyzickou, mentální a společenskou.

 

OBLAST MENTÁLNÍ

 

Dítě se orientuje ve všech základních pojmech.

  • zná své jméno a příjmení, bydliště
  • zná svou nejbližší rodinu
  • zná běžné názvy zvířat, rostlin, stromů, pokrmů
  • pozná základní geometrické tvary, barvy
  • pojmenuje roční období podle počasí (např.je teplo, proto je léto….)
  • orientuje se v čase (zítra, dnes, pozítří) a v prostoru (před, mezi, za)
  • dodržuje pravidla – respektuje zákazy a příkazy
  • dítě má početní představivost.
  • umí vyjmenovat číselnou řadu do 10
  • ukáže počet na prstech do 5 a má představu o konkrétním množství
  • dokáže říct, kde je víc a kde je méně
  • dítě ovládá svou řeč.
  • samostatně vypráví pohádku nebo nějaký zážitek
  • dovede komunikovat s jinou osobou a rozhovoru na dané téma, o svých pocitech, myšlenkách, představách
  • odpovídá na otázky
  • vyjadřuje se srozumitelně
  • dítě zazpívá písničku.

 

 

OBLAST FYZICKÁ

 

Motorické schopnosti:

  • koordinovaný pohyb dítěte, skákání, přeskakování, běh, hod míčem
  • grafomotorika – psaní – má správný úchop „špetkový“

 

 

 

Manuální schopnosti:

  • umí se obléknout, svléknout, obout, zout
  • zaváže si tkaničkyzapne knoflíky, poskládá oblečení
  • jí pomocí příboru
  • zvládá osobní hygienu

 

Kresba dítěte:

  • nakreslí postavu se základními částmi
  • nakreslí kruh, čtverec, trojúhelník
  • omalovánky vymaluje bez přetahování

 

OBLAST SPOLEČENSKÁ

 

Společenské dovednosti:

  • má schopnost koncentrace a udržení pozornosti
  • poradí si samostatně s úkolem.
  • chápe nařízení veškerých zásad chování s následnou odměnou nebo trestem (podřídí se pokynům)
  • má povědomí o společenských normách chování – jak se chovat v divadle, u lékaře, v restauraci, v kině, na návštěvě
  • má povědomí o fungování školní docházky (vyučování, které znamená méně zábavy než bylo ve školce, jiný denní rozvrh, nová paní učitelka)
  • je schopno spolupracovat s ostatními, umí si uvědomit, že patří k nějaké skupině a je její součástí
  • je zvídavé a má chuť se učit a vzdělávat
  • ovládání zdvořilostních slov – děkuji, prosím, omlouvám se, promiň
  • umí se rozdělit s jinými

 

 

OBLAST EMOCIONÁLNÍ

 

  • komunikuje beze strachu, nepláče.
  • umí pozdravit, poděkovat, poprosit.
  • dokáže se odloučit od rodičů na nějakou dobu.
  • má schopnost sebeovládání, sebekontroly a přizpůsobení se
  • umí pomoci ostatním, kdo tu pomoc potřebují
  • má dostatečné sebevědomí a věří si – pokud něco začne, dokončí to
  • je schopno ustoupit bez výbuchu vzteku

 

 

 

Ještě je stále čas dotáhnout. některé dovednosti.

Čekají Vás 2 měsíce prázdnin. Je to skvělé období k tomu, abyste pomohli svému dítěti překonat překážky, které jej čekají.

 

Pomohou Vám v tom různá cvičení, nápady, hry a tipy, jak pomoci předškoláčkovi být natěšeným prvňáčkem.

 

Co napsaly maminky budoucích prvňáčků po přečtení?

 

 „V e-booku jsem ocenila hlavně to, že jsou v něm popsány všechny složky školní zralosti. Rodiče podle mé zkušenosti často opomíjí psychickou, citovou a sociální zralost a také návyky, které by dítě mělo pro hladký nástup do školy mít. Součástí e-booku jsou i nápady, inspirace a doporučení, jak s dětmi jednotlivé oblasti procvičovat.

Včera jsme s dcerou dělaly kuličky z plastelíny a stavěly je do pyramidy. Skvělá aktivita! Velmi taky oceňuji kapitolu o emocích. Učí děti jak je pojmenovávat a posilovat empatii a respekt k druhým.“ napsala Kateřina Dušková

 

E-knihu hodnotím jako velmi přínosnou pro každou maminku, protože zde najdete potřebné informace od A až po Z, díky kterým své děti opravdu připravíte na to, být natěšeným prvňáčkem. Děkuji! napsala čtenářka Kateřina Nosková

 

„Můj syn jde do 1.třídy a to, co jsem se dozvěděla mi pomohlo se orientovat v tom, co se očekává od žáka v 1.třídě. Dozvěděla jsem se, co ještě syn nezvládá a v čem jej musím podpořit. V e-booku jsou skvěle popsané aktivity, tipy a hry, které dovedou dítě do úrovně připravenosti prvňáčka.“ napsala Mirian Hložková

 

Přeji Vám a Vašemu prvňáčkovi bezproblémovou cestu školním příběhem.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

© 2021 Instantnistesti.cz