Pro příští prvňáčky začne nová etapa jejich života a vše se jim změní, stejně jako rodičům. Psala jsem o tom v předchozím článku.
Aby začátek školní docházky proběhl bezproblémově, je důležité, aby prvňáček měl určité znalosti, dovednosti a schopnosti.
Jaké to jsou?
- dovednosti v oblasti mentální
- dovednosti v oblasti fyzické
- dovednosti v oblasti společensko-emocionální
Oblast mentální jsem již popsala v předchozím článku. Nyní se podíváme na poslední dvě.
Jaké dovednosti se od prvňáčka očekávají v OBLASTI FYZICKÉ?
Hodnotí se především tělesný vývoj dítěte.
Motorické schopnosti:
- koordinovaný pohyb dítěte, skákání, přeskakování
- grafomotorika – psaní, ukládání stavebnic
Manuální schopnosti:
- umí se obléknout, svléknout, obout, zout
- zaváže si tkaničky, zapne knoflíky, poskládá oblečení
- jí pomocí příboru
- zvládá osobní hygienu
Kresba dítěte:
- nakreslí postavu se základními částmi
- nakreslí kruh, čtverec, trojúhelník
- má správný úchop „špetkový“
- omalovánky vymaluje bez přetahování
Jaké dovednosti se od prvňáčka očekávají v OBLASTI SPOLEČENSKO-EMOCIONÁLNÍ?
Společenské dovednosti:
- má schopnost koncentrace a udržení pozornosti
- poradí si samostatně s úkolem.
- chápe nařízení veškerých zásad chování s následnou odměnou nebo trestem (podřídí se pokynům)
- má povědomí o společenských normách chování – jak se chovat v divadle, u lékaře, v restauraci, v kině, na návštěvě
- má povědomí o fungování školní docházky (vyučování, které znamená méně zábavy než bylo ve školce, jiný denní rozvrh, nová paní učitelka)
- je schopno spolupracovat s ostatními, umí si uvědomit, že patří k nějaké skupině a je její součástí
- je zvídavé a má chuť se učit a vzdělávat
- ovládání zdvořilostních slov – děkuji, prosím, omlouvám se, promiň
- umí se rozdělit s jinými
Emocionální dovednosti:
- komunikuje beze strachu, nepláče.
- umí pozdravit, poděkovat, poprosit.
- dokáže se odloučit od rodičů na nějakou dobu.
- má schopnost sebeovládání, sebekontroly a přizpůsobení se
- umí pomoci ostatním, kdo tu pomoc potřebují
- má dostatečné sebevědomí a věří si – pokud něco začne, dokončí to
- je schopno ustoupit bez výbuchu vzteku
Výše popsané dovednosti pomohou dítěti být připraveným a sebevědomým prvňáčkem.
Harmonie všech těchto dovednosti je důležitá.
Pokud pozorujete u svého dítěte nedostatky v rozvoji a dovednostech, mám pro Vás řešení, které již pomohlo různým dětem!
Přeji Vašemu předškoláčkovi úspěšný start ve školním roce 🙂
Inspiruji ženy, jak se stát spokojenou “mámou manažerkou” svého života, která svou roli zvládá s elegancí a nadhledem. Ukážu Vám cestu spokojeného dítěte a trpělivého rodiče, kteří společně objevují barevnější svět. Můj příběh najdete tady
Autorka e-booku „4 způsoby, jak se naučit číst z obrázku dítěte“.
Pingback: Co má umět prvňáček než půjde do školy? část1. - instantnistesti.cz