Děti se nejlépe učí prostřednictvím hry. Jsou zvědavé, pozorují svět kolem, ptají se, ukazují, vnímají vše, co je obklopuje, vše je pro ně nové a fascinující.
My, rodiče, se podílíme každodenně na vývoji psychické i fyzické stránky dítěte. Pojďme cíleně podpořit emoční a sociální vývoj dítěte, podpořit vývoj jeho mozku už od batolecího věku.
HRA NA NĚKOHO – URČOVÁNÍ ROLÍ
Tato forma rozvíjí a reguluje především sociální chování. Během těchto her dítě lépe kontroluje své impulzívní chování než v běžných situacích. Je důležité, abychom na začátku dítěti jasně vysvětlili pravidla – přesně naplánovali hru, dáli srozumitelné pokyny a přizpůsobili prostředí.
Je to něco podobného, když si vzpomínám sebe, jako malé dítě, když jsme chodili jako předškoláci na procházky a pak jsme zůstali na jednom místě u velkého stromu, kde byly keře a menší stromky. Hráli jsme si na domečky, každý si tvořil svůj domeček u jednoho stromu nebo keře, chodili jsme si vzájemně na návštěvy a vařili jsme si čaj a kávu 🙂 Jako naše maminky.
Už si přesně nepamatuji, zda nám učitelky nějak naplánovaly hru, ale určitě nás vedly k tomu, abychom si hráli bez hraček, jen s tím, co nám příroda dává.
Děti dokážou neskutečné věci. Vymýšlejí, dokážou se vcítit naplno do nějaké role.
Simulace reálného života probíhá taky na pískovišti. Přicházíme, dítě už doma od nás obdrží informaci, že si jdeme hrát na pískovišti. Vybíráme vhodné prostředí a dáváme dítěti pokyn, aby si hrálo – „Udělej a upeč bábovičku.“ Děti pečou bábovičku, prodávají nebo rozdávají, snaží se používat slova dospěláků, napodobují a cítí se naprosto přirozeně. Rozvíjí se.
Vedením dítěte k takovým hrám pomáháme v otevírání a rozvíjení jeho vlastního tvůrčího potenciálu. Díky tomu si děti procvičují svou paměť, protože si musí pamatovat své role, chování a sebeovládání. Drží se stanoveného plánu.
POHYB DÍTĚTE
Fyzická aktivita pozitivně ovlivňuje tělo a psychiku každého člověka, samozřejmě i dítěte. Děti milují pohyb, skákání, běhání, mávání rukama…Je to přirozené pro všechny. Proto je důležité, abychom pohyb u dětí podporovali. Děti se učí nejlépe napodobováním. Co kdybyste cvičili spolu s dítětem? Najděte si jednoduché cviky, které budou pro Vás ideální, zacvičíte si a Vaše dítě s Vámi. Bude dělat to stejné, co děláte Vy. Zažijete spoustu společné legrace!
Máte pochybnosti, jak to bude vypadat? Zda si najdete čas? Ale ano, je to zcela normální…. i já jsem pochybovala a přemýšlela, jak to udělat, abych si dokázala vyčarovat alespoň chvilinku. Dá se to! Můžete si o tom přečíst v tomto článku – 5 TIPŮ JAK VYČAROVAT ČAS NA CVIČENÍ SE SVÝM DÍTĚTEM.
POHYB HUDBA, TANEC
Co říkáte na to, že si pustíte hudbu, začnete tančit v rytmu, tleskat, zpívat….Paráda! Dítě se rádo přidá!
Vymyslete překážkový běh pomocí polštářů, malých stoliček, dek, plyšáků. To bude radosti! Děti milují skákání, překračování, plazení, běhání. Pokud mají překážky, je to pro ně o to zajímavější.
Vymýšlejte. Dítě se k Vám přidá a pokud jej necháte tu Vaši překážkovou dráhu předělat, zapojí svou fantazii, bude přemýšlet, vymýšlet a utvoří tu svou zajímavou dráhu – pro něj ideální.
Mozek dítěte těží z různých každodenních zkušeností – svoboda pohybu, poznávání světa. Proto je důležité nezavírat činnosti dítěte do konkrétních mantinelů, bran (ohrádka, postýlka, židlička), ale dovolit mu rozvíjet svou fantazii, kreativitu. Prostředí by mělo být uzpůsobené tak, abychom nemuseli stále říkat: „ To nesmíš“, „To nedělej“. má být volné a bezpečné.
UKLIĎTE Z POLIČEK VAŠE VĚCI
Ukliďte z dolních poliček obýváku Vaše věci. I kdybyste stokrát říkali dítěti, aby se toho nedotýkalo, aby to nebralo do rukou, neposlechne Vás. Je zvídavé a zvědavé, je to jeho okolní svět, který chce poznat.
Udělala jsem to stejně, na dolních poličkách nebylo nic, syn si přinesl své hračky a položil je na poličky v obýváku. Tím pádem si hrál, když jsme byli v obýváku a největší srandou bylo je pak na poličky zase hezky uložit 🙂
A CO HRAČKY?
Rozhoduje kvalita, nikoliv kvantita. Čím více hraček, tím méně si bude dítě chtít hrát. Pokud jich máte hodně – zkuste metodu schovávání. Jednou za týden schovejte do většího pytle nebo do krabice vybrané hračky, ale ať je jich větší počet. Nechte dítěti jen některé a uložte je na jiná místa.
Co tím získáte? Zájem.
Zájem dítěte, které najednou bude přemýšlet o tom, že se něco změnilo. Stimulujeme tím mozek dítěte, začíná přemýšlet, vzpomínat, že kostky byly tady a najednou nejsou tu, že vláček není pod skříňkou, ale je pod oknem….Dítě se přestane nudit a začíná vše od začátku. Nazývala jsem to reset. A zabírá to!
Po týdnu opět hračky vyměníte a jedeme znova 🙂
Pamatujme také o třídění – hračky, které jsou již pro naše dítě „miminkovské“, vyřaďte, prodejte nebo někomu darujte. Je zbytečné, aby zabíraly místo.
PUZZLE, PEXESO, SKLÁDAČKY
Ideální hračky pro rozvoj představivosti a paměti. Pomáhají rozvíjet a podporují trpělivost dítěte, snahu dokončení úkolu a prostorovou představivost.
JAK JEŠTĚ MŮŽEME DÍTĚ ROZVÍJET?
Stojí za to jezdit s dítětem na výlety – stačí si třeba jen vyjít do okolí nebo jet do přírody – les, park, hory, potok. Je třeba ale pamatovat, když máme dítě ve věku batolete, abychom to nepřeháněli s množstvím atrakcí. Důležitá je rovnováha a dítě, které má velké množství zážitků se stává rozrušené, nespokojené a má problémy se spánkem.
A CO HUDBA?
Paráda. Existuje mnoho studií potvrzujících pozitivní vliv hudby na vývoj mozku. Četla jsem, že děti, které často poslouchaly různé žánry hudby nebo se později naučily hrát na nějaký hudební nástroj, mají lepší časoprostorové vnímání a uvažování.
Hra na klavír zapojuje náš mozek, spojuje pohyby prstů, jejich polohu, tóny a dobu trvání. Důležitá je korelace oka, pohybu a místa.
Já sama jsem absolvovala 8 let Základní umělecké školy, hrála jsem na klavír. Nebyla jsem z toho nadšená, že musím chodit do hudebky, jelikož jsem měla učitelku, která nepatřila zrovna k těm hodným. Byla jsem ale ráda, že umím něco víc, než mé kamarádky. Doma jsem hraním na klavír relaxovala.
Když byly děti malé, častokrát jsem je brala na klín a hrála, Děti to zkoušely také, zpívali jsme…Učili se, že klavír je něco WOW, na co nemůžou sáhnout špinavými rukami nebo bezhlavě třískat. Učily se jemného zacházení, pokory.
Chcete dál rozvíjet myšlení a kreativitu dítěte?
Zařaďte mezi oblíbení činnosti domácí experimenty z přísad, které máte doma. Je třeba mít na paměti, že tyto činnosti nejsou vhodné pro batolata, ale pro děti od cca 4-5 let. Na toto téma připravuji článek. A máte se na co těšit!
Inspiruji ženy, jak se stát spokojenou “mámou manažerkou” svého života, která svou roli zvládá s elegancí a nadhledem. Ukážu Vám cestu spokojeného dítěte a trpělivého rodiče, kteří společně objevují barevnější svět. Můj příběh najdete tady
Autorka e-booku „4 způsoby, jak se naučit číst z obrázku dítěte“.